Ana Sayfa Fotoğraf Teknikleri Ters Işıkta ve 45 Derece Işıklarda Harika Çekimler İçin İpuçları

Ters Işıkta ve 45 Derece Işıklarda Harika Çekimler İçin İpuçları

770
0

Fotoğraflarda dramatik ve etkileyici görüntüler yaratmak için, ters ışık fotoğrafçılar tarafından çokça tercih edilen bir ışık kullanma türüdür. Işık kaynağının konunun arkasında olduğu, güçlü kontrast ve etkili derinlik duygusunun yaratıldığı bir çalışma şeklidir.

 Bu tür çekimler için dikkat edilmesi gereken teknik konular ve detaylara biraz değinelim. Güneş sisteminin yapısından dolayı, doğal ışık kaynağımız olan güneş, her gün aslında değişen bir zaman farklılığı ile batmaktadır. Bu yüzden bazı fotoğrafları aynı yerde, aynı koşullarda ve aynı şekilde çekmek mevsim değişikliklerinde mümkün olmaz. Güneş ışığını kullanarak yapacağımız çekimlerde, güneşin hareketini batış saatlerini ve çekim yapacağımız bölgedeki batma yönünü takip edip bu konuda bilgi edinmemiz gerekir. Güneş ve ay hareketlerini takip edebilmek için cep telefonlarınıza indirebileceğiniz birçok uygulama bulunmaktadır.

Ters ışıkta çekeceğimiz fotoğraflarda güneşin açısı bizler için önemli bir ayrıntıdır. Gün batımına doğru altın saatler diye tabir edilen zaman, çok uzun süren bir süre değildir. Hızlı bir şekilde gün batımına doğru uzanan ve nerede ise her dakika ışık yönünün ve renk sıcaklığının değiştiği saatlerdir. Çekim yapacağımız konuyu, güneş ya da ışık kaynağı ile aramıza aldığımız takdirde siluet fotoğrafları elde ederiz.

Siluet fotoğraflarına ayrı bir yazıda değineceğim. Bu yazıda ters ışıkta, ışık kaynağının altın saatler diye tabir ettiğimiz zamanlarındaki çekimlerden bahsetmek istiyorum.

Konuyu daha iyi kavrayabilmek için aşağıdaki fotoğrafa dikkatlice bakalım.

Bu fotoğraf, çekim yapacağımız alana kuş bakışı bir açıdan çekildi. Bu açıdan baktığınız zaman, güneşin yeri kadar, tepenin gölgesinin de bizim için önemli olduğunu fark edebilirsiniz. Kırmızı ok ile işaretli olan alan çalışma yapacağımız alanı gösteriyor. Şimdi aşağıya inip ters ışıkta bu alanda bir çalışma yapalım.

Fotoğrafta çalışan arkadaşlarımızın durduğu yer ile güneşin arasında yaklaşık 45 derecelik bir açı var. Güneş ışığı ve gölgenin kesiştiği noktada bir konu olduğunda ve tepenin gölge alanını fon olarak kullandığımız takdirde şu şekilde bir fotoğraf elde edebiliriz.  

Bu fotoğrafı bir ay kadar önce çektiğimiz vakit, ışık konunun tam arkasında kalan tepenin üstünden yaklaşık 45 derece açı ile düşer iken daha farklı sonuçlara ulaşırız.

Peki, bu tür fotoğrafları çekerken makinemizin ayarları ne olmalı?

Öncelikle Olympus’un farklı model ve lenslerini kullanan her fotoğrafçı için, kullanacakları açı ve kadraja göre değişikler olabilir. Genel olarak bahsedeceğim ayarlar bu tür fotoğrafların çekimi için yeterli olacaktır.  Ancak kullanılan lens, kadraj ve açılara göre küçük farklılıklar gösterecektir.

Mod düğmemiz manuelde olmalı ve konunun üzerine düşen ışığa göre pozlamamızı yapmalıyız. Fotoğraf çekimlerinde teknik olarak temelde iki tane problemimiz vardır. Birincisi diyafram, odak uzaklığı ve konuya yakınlık ile kontrol ettiğimiz alan derinliği, ikincisi de perde hızımız ile belirlediğimiz hareketin miktarı. Bu fotoğrafta hareket önceliğimiz ilk planda olacağı için, ilk belirleyeceğimiz ayar enstantane hızımız olmalıdır. Perde hızı olarak 1/ 400- 1/1000 aralığında çalışmak bu fotoğrafların çekiminde yeterli olacaktır. Enstantane hızımıza göre diyafram ile pozlama değerimizi sıfıra ya da farklı bir görsel elde etmek istiyorsak, eksi pozlama yapabiliriz. 

İSO miktarımız ışığın saatine göre mümkünse 100 olmalı, ışığın düştüğü anlarda ise enstantane değerlerini koruyacak şekilde artırılmalıdır. Beyaz ayarımız gün ışığına, ölçüm modunu noktasal ışığa ayarlayarak sahne seçimini vivid ya da natürel olarak belirlememiz uygun olacaktır. Fotoğraftaki gibi bir aksiyonu yakalamak için makinemiz seri çekime alınmalıdır.  Olympus fotoğraf makinesinde bulunan pro capture seçeneği,  bu tür çekimlerde ayarlandığı takdirde, deklanşöre basılı tuttuğumuz sürede 30 kare hafızasına alacak deklanşöre bastığımız anda en iyi kareyi seçme imkânını bizlere sunacaktır.

Fotoğraflarımızda daha sıcak renkler elde etmek istediğimiz takdirde beyaz ayarı seçeneğinden kelvin ayarımızı 11000 / 14000 aralığına getirerek daha sıcak renkler elde edebiliriz. Ya da raw formatında çekim yaptığımızda, düzenleme aşamasında renk sıcaklığını belirleyebiliriz.

Bu teknik ayarlamaları yaptıktan sonra kompozisyonun oluşması ve çekim sırasında nasıl bir görsel istediğimiz bizlere bağlı.  Ya da benzer ışık koşullarında hayatın doğal akışında cereyan eden anları yakalamak bizlerin elinde.   

Gözden kaçırılmaması gereken önemli bir ayrıntı bu tür çekimlerde arka planda gölgenin var olmasıdır.  Bu çalışma da bir tepenin gölgesi olmakla birlikte bazen ağaçların bazen de coğrafi koşulların gölgeleri kullanılabilir.

Işığınız kararında, fotoğraflarınız yüreğinize göre ve bol olsun. Saygılarımla

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz